Τετάρτη 22 Δεκεμβρίου 2010

ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ ΣΤΗΝ ΜΑΡΑΘΟΚΕΦΑΛΑ






Στις 24 Δεκεμβρίου, Παρασκευή βράδυ, παραμονή των Χριστουγέννων στην Ενορία Σπηλιάς Κισάμου, στο πανάρχαιο Σπήλαιο πλησίον της Μαραθοκεφάλας,
θα τελεσθεί Αρχιερατική Θ. Λειτουργία της Άγιας Νύκτας από τις 8.00μ.μ. έως 12.00μ.μ. ιερουργούντος του Σεβ. Μητροπολίτου Κισάμου και Σελίνου κ.κ. Αμφιλοχίου, πλαισιομένου υπό πολλών ιερέων και πλήθους κόσμου.
Κρητικόπουλα, Κρητικοπούλες και βοσκοί θα παρευρίσκονται κοντά στην Άγια Φάτνη του νεογέννητου Χριστού και Σωτήρος.
Πρόβατα, αρνάκια και πολλά ζωάκια θα ζεσταίνουν με τα χνώτα τους τον γεννηθέντα Χριστό.
Φωτιές θα ανάψουν και καμπάνες θα σημαίνουν, κεριά και λιβάνια, ασιμάρικα θ’ ανάψουν αρκετά που είναι σύμβολα τιμής, χαράς, ευλάβειας και ευγνωμοσύνης των Χριστιανών.
Βυζαντινοί ψαλτάδες καλλίφωνοι θα ψάλλουν τους θαυμάσιους ύμνους των χριστιανών και των αγγέλων .
Στο τέλος αυτής της ονειρεμένης Άγιας Νύχτας θα ακολουθήσει η Αγία Κοινωνία και κατόπιν θα μοιραστεί με πολλή αγάπη το Χριστόψωμο του Σωτήρος Χριστού.

Όσοι πιστοί προσέλθετε.

ΝΤΟΚΟΥΜΕΝΤΟ: Η "ΚΡΗΤΙΚΗ" ΛΥΡΑ ΣΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΤΗΣ ΤΟΥΡΚΟΚΡΑΤΙΑΣ






Πρίν από λίγες ημέρες λάβαμε ένα e-mail από τον καλό φίλο, τον Γιώργο Τζανακάκη, ερασιτέχνη μελετητή της κρητικής μουσικής αλλά και ιστορίας, που ζεί στο Λονδίνο. Το e-mail, περιείχε μια σελίδα από το βιβλίο του Γάλλου Προξένου στην Κρήτη το 1825 X.Fabre Quettes. Το βιβλίο έχει εκδοθεί το 1850 περίπου και έχει μεταφραστεί σε τρείς γλώσσες και όπως καταλαβαίνουμε, είναι σπανιότατο. Σε αυτή την σελίδα ο X.Fabre Quettes αναφέρεται στον τρόπο με τον οποίο γιόρταζαν οι Τούρκοι κάποια θρησκευτική τους γιορτή (προφανώς το Μπαϊράμι ή το Ραμαζάνι)και ασφαλώς, αναφέρεται στην χρησιμότητα της λύρας από τους Τούρκους!!
Κάνει και μια αντιπαραβολή, στον τρόπο με τον οποίο γιόρταζαν οι Χριστιανοί τις δικές τους γιορτές εν αντιθέσει με τους Μουσουλμάνους.
Βέβαια, το κείμενο και η όλη διάθεση του συγγραφέα(του Πρόξενου δλδ) είναι φιλο-τουρκική, όμως, για άλλη μια φορά φαίνεται η προέλευση και η ταυτότητα της "λύρας", αυτού του οργάνου που προωθήθηκε από εξωγενείς παράγοντες, εγκληματικά εις βάρος του βιολιού και των βιολιστών της δυτικής και ανατολικής Κρήτης. Και βέβαια, δείτε ανάλογα, ποιά θέση είχε το βιολί στα χριστιανικά-κρητικά δρώμενα!!




Τα σχόλια, δικά σας!